Muka Depan | Forum | Link | Buku Tetamu | Hubungi Kami
 
 

EdSuatu Ringkasan Kepercayaan dan Amalan jutaan umat di seluruh dunia yang Menganuti Agama Hindu Saiva
dan Menyembah Tuhan Siva sebagai Tuhan Yang Maha Agung

Ed


itRegio
K E P E R C A Y A A N
n4
 
Ed


Suatu Senarai Kepercayaan
Penganut Agama Hindu Saiva



1.

Penganut Siva semua percaya bahawa Siva ialah Tuhan, Keadaan MutlakNya, Parasiva, melampaui masa, rupa dan ruang. Pendeta seolah-olah berkata, "Tuhan ini pun bukan, itu pun bukan." Maka, begitulah sifat Tuhan Siva yang sukar difahami. Aum.

 

2.

Penganut Siva semua percaya bahawa Siva ialah Tuhan, sifatNya yang wujud dimana mana sebagai kasih sayang, Parasakti, ialah dasar, unsur utama atau kesedaran suci, yang mengalir melalui segala rupa sebagai tenaga, keberadaan, ilmu, dan ketenangan. Aum.

 

3.

Penganut Siva semua percaya bahawa Siva ialah Tuhan, sifatNya yang wujud dimana mana ialah Roh Asal, Mahadeva Agung, Parameshvara, pencipta Veda dan Agama, pencipta, pelindung dan pemusnah segala kewujudan. Aum.

 

4.

Penganut Siva semua percaya kepada Mahadeva Ganesha, putera Siva Shakti, yang kita pujaNya dahulu sebelum memulakan apa-apa pemujaan atau tugasan. Perintah IaNya penuh belas kasihan. Undang undang IaNya adil. Keadilan ialah minda IaNya. Aum.

 

5.

Penganut Siva semua percaya kepada Mahadeva Karttikeya, putera Siva Sakti, dan Vel IaNya yang penuh rahmat melenyapkan ikatan kejahilan. Pendeta yogi, duduk bersila and bertafakur pada Murugan. Sebegitu terkawal, minda yoginya tenang. Aum.

 

6.

Penganut Siva semua percaya bahawa tiap-tiap roh individu dicipta oleh Tuhan Siva dan menyerupaiNya, serta keserupaan ini akan disedari sepenuhnya oleh semua roh apabila ikatan anava, karma dan maya dilenyapkan melalui restuNya. Aum.

 

7.

Penganut Siva semua percaya pada kewujudan tiga dunia; Alam Nyata ( Bhuloka), di mana roh berada dalam jasad fizikal; Alam Kayangan ( Antarloka), di mana roh dalam bentuk jasad halus; dan Alam Kewujudan Asal ( Sivaloka) di mana roh wujud dalam bentuk cahaya yang abadi. Aum.

 

8.

Penganut Siva semua percaya pada hukum karma — bahawa seseorang itu wajib menanggung akibat daripada setiap perbuatannya — dan setiap roh akan lahir kembali sehingga semua karma dibereskan dan moksha, kebebasan abadi dicapai. Aum.

 

9.

Penganut Siva semua percaya bahawa mengamalkan charya, kehidupan mulia, kriya, sembahyang di kuil, dan yoga, yang membawanya ke Parasiva melalui restu daripada satguru yang masih hidup, amat perlu untuk mencapai jnana, kebijaksanaan. Aum.

 

10.

Penganut Siva semua percaya bahawa pada dasarnya tidak ada kuasa kejahatan. Jahatan tidak ada punca, melainkan punca kejahatan ialah kejahilan. Penganut Siva ialah dengan benar penuh belas kasihan dalam pengetahuan bahawa akhirnya tidak ada baik atau jahat. Semuanya ialah Kehendak Tuhan. Aum

 

11.

Penganut Siva semua percaya bahawa agama ialah kerjasamaan berharmoni di antara ketiga-tiga alam dan keharmonian ini boleh diwujudkan melalui penyembahan di kuil, di mana makluk dari ketiga-tiga alam dapat berkomunikasi. Aum.

 

12.

Penganut Siva semua percaya pada Mantra Panchakshara, lima suku kata ungkapan suci “ Nama Sivaya,” dan inilah mantra Saivisme yang paling agung dan terpenting. Rahsia Nama Sivaya boleh disedar kalau dengar dari mulut yang benar pada waktu yang betul. Aum.

 


 

Pengakuan Tentang Kepercayaan

Tuhan Siva ialah Kewujudan Kasih Sayang
dan Menjangkaui Hakikat

Anbe Sivamayam, Satyame Parasivam.

itRn5
EditRe gion10EditRe gion10



EditReg
A M A L A N
ion7


 
 
EditR

Pancha Nitya Karma

"Panca Nitya Karma" bermaksud lima tugas asas. Ini ialah kewajipan agama yang tradisional yang apabila diamalkan akan membawa seseorang mendekati Tuhan Siva yang Agung dan memenuhi kewajipan asas yang perlu dipenuhi terhadap agama dan diri sendiri. Berikut ialah senarai kewajipan tersebut.


1.

Upasana: Penyembahan di bilik puja di rumah dan di kuil
Anak-anak yang disayangi diajar untuk bersembayang di tempat pemujaaan di rumah - upacara amal, tatatertib, dikir agama, yoga dan pembelajaran agama. Mereka belajar berdikari dengan berbakti di rumah dan kuil, memakai pakaian tradisional, ke arah melahirkan rasa sayang akan Tuhan dan meyediakan minda untuk bertakafur.

 

2.

Utsava: Hari Suci
Anak-anak yang disayangi diajar untuk mengambil bahagian dalam perayaan dan hari suci di rumah dan kuil. Mereka belajar menjadi kanak-kanak ceria melalui perhubungan yang suci dengan Tuhan pada perayaan yang mulia ini. Amalan pada hari suci ini, termasuklah berpuasa dan menziarahi kuil pada hari Isnin atau Jumaat dan hari-hari suci yang lain.

 

3.

Dharma: Kehidupan yang Mulia
Anak-anak yang disayangi diajar untuk hidup menjalani kehidupan yang penuh bertanggungjawab dan bertatatertib mulia. Mereka belajar menjadi tidak mementingkan diri dengan memberikan keutamaan kepada orang lain dahulu, menghormati ibubapa, mereka yang lebih tua, dan para pendita, mengamalkan hukum Tuhan terutamanya " ahimsa" iaitu tidak memudaratkan orang lain sama ada secara mental, emosi atau perbuatan. Dengan ini, mereka dapat menebus karma.

 

4.

Tirthayatrai: Ziarah
Anak-anak yang disayangi, diajar untuk menghargai nilai penziarahan dan mereka dibawa sekurang-sekurangnya sekali dalam setahun untuk menziarahi tempat-tempat suci, kuil, dan orang mulia, yang dekat atau jauh. Dengan ini, mereka belajar mengalpakan hal-hal duniawi dan menjadikan Tuhan dan para guru sebagai tumpuan utama semasa penziarahan suci ini.

 

5. Samskara: Upacara Suci
Anak-anak yang disayangi diajar mengamalkan upacara suci yang menandakan dan menyucikan perjalanan hidup mereka. Mereka belajar menjadi tradisional dengan merayakan upacara-upacara suci, termasuk upacara kelahiran, suapan pertama, menindih telinga, pembelajaran pertama, upacara menjadi baligh, perkahwinan dan kematian.



Yama dan Niyama

 

Yama dan Niyama ialah amalan moral dan etika yang asas bagi membentuk dasar kehidupan Saiva dan memastikan kemajuan diri, menghapuskan karma, kejayaan dalam tafakur dan kehidupan yang harmoni untuk seseorang, hubungannya dengan orang lain dan alam dalaman, dan membawanya kepada Tuhan-Diri, kemuliaan asas kita.

Sepuluh Larangan - Yama

1.

Ahimsa: jangan mudaratkan orang lain sama ada melalui pemikiran, perkataan atau perbuatan.

2.

Satya: elakkan diri daripada berbohong atau mengkhianati janji.

3.

Asteya, jangan curi, ingini kepunyaan orang lain atau berhutang.

4.

Brahmacharya: kawal nafsu dengan menjaga kesucian diri sebelum berkahwin, lalu setia dalam perkahwinan.

5.

Kshama: kawal diri daripada keadaan tidak boleh bertoleransi dengan orang lain dan ketidaksabaran dengan situasi.

6.

Dhriti: atasi masalah ketiadaan ketabahan, perasaan takut, keadaan tidak dapat membuat keputusan dan sifat yang berubah-ubah.

7.

Daya: atasi kekejaman, tidak prihatin terhadap penderitaan orang lain dan perasaan tidak sensitif terhadap semua hidupan.

8.

Arjava: elakkan penipuan dan perbuatan yang salah.

9.

Mitahara: jangan makan terlalu banyak dan elakkan makan daging, ikan, ayam atau telur.

10.

Saucha: elakkan ketidaksucian dalam badan, minda dan kata-kata.



Sepuluh Amalan - Niyama

1.

Hri: hidup sederhana dan tunjukkan rasa malu terhadap perbuatan yang salah.

2.

Santosha: cari kegembiraan dan ketenangan dalam hidup.

3.

Dana: derma dan beri dengan kreatif tanpa mengharapkan balasan.

4.

Astikya: percaya dengan teguh akan Tuhan, Tuhan-tuhan, guru dan jalan ke arah kesedaran.

5.

Isvarapujana: suburkan bakti melalui puja dan tafakur setiap hari.

6.

Siddhanta sravana: bacalah ajaran agama dan dengarlah kata-kata para cendekiawan dalam warisan kita.

7.

Mathi: bangunkan semangat dan intelek spiritual dengan bimbingan daripada seorang guru.

8.

Vrata: penuhi ikrar suci, peraturan dan amalan keagamaan dengan jujur.

9.

Japa: lafazkan mantra suci setiap hari.

10.

Tapa: buatlah sadhana, penebusan dosa, tapa dan pengorbanan.

 

egion8 EditRegion5
 
 
EditRe

Pengenalan Penulis

Satguru Sivaya Subramuniyaswami [1927-2001]
Gurudeva telah dilahirkan di California dan mempersemadikan dirinya sebagai pendita ( sannyas) pada tahun 1949. Dia telah ditabalkan sebagai pendita oleh Satguru Yogaswami (1872-1964) dimana beliau adalah mahaguru di Sri Lanka. Gurudeva adalah pengasas kepada zaman pembaharuan Agama Hindu moden dan satguru kepada 2.5 juta penganut Agama Hindu Saiva yang berbahasa Tamil. Gurudeva telah menubuhkan satu organisasi Hindu dan kuil/candi yang pertama di Amerika. Beliau juga telah mengasaskan majallah 'Hinduism Today'. Gurudeva juga telah menubuhkan satu-satunya pusat pendidikan pendita ( aadheenam) di Amerika, malah gurudeva juga telah mendirikan satu-satunya kuil Tuhan Siva yang diperbuat daripada batu-bata sahaja dibarat di kepulauan Kauai, Hawaii. Sebelum kemangkatan gurudeva, gurudeva telah memilih Satguru Bodhinatha Veylanswami sebagai penggantinya dan guru kepada 'Saiva Siddhanta Yoga Order' dan Keturunan Kailasa. Ringkasan ini telah dipetik daripada buku trilogi 'Master Course' dimana ia adalah buku pengajaran falsafah Hindu, kebudayaan dan metafisiologi yang merangkumi 365 pelajaran harian. Sila lamani www.gurudeva.org.


Laman ini diterjemahkan dari tulisan asal yang berbahasa Inggeris kepada Bahasa Indonesia/Malaysia
oleh Sukumaran Apparu sebagai dedikasi kepada Satguru Sivaya Subramuniyaswami
dan generasi Hindu kini dan akan datang di Nusantara Melayu.
gion9
EditReg ion4